Michelangelo: Stvoření Adama (Sixtinská kaple)

Renesanční malířství na rozdíl od renesančního sochařství a architektury nemá antické vzory. Toto malířství však využívá objevy, k nímž se dospělo v ostatních oblastech, zejména výsledky studia perspektivy. K velkému rozvoji malířství přispělo taky zavedení plátna, olejových ředidel a malířského stojanu. Na plátně malované obrazy se mohou stáčet a tak snadno přenášet z místa na místo. Nové obrazy si tak mohou prohlížet mnozí umělci a milovníci umění.

Nástup renesance v malířství představuje Svatá Trojice, freska, kterou pro florentský kostel Santa Maria Novella vytvořil v roce 1425 malíř Masaccio. Postavy této malby vystupují na pozadí tvořeném velkolepou architekturou téměř jako sochy. Další renesanční malíři 15. století jako například Fra Angelico, Paolo Uccello a Piero della Francesco se zabývají zejména zkoumáním perspektivy a studiem účinků světla a barev.

Sandro Botticelli: Primavera

Z Padovy pochází malíř Andrea Mantegna. Zabývá se perspektivou a velmi pečlivě studuje taky anatomii lidského těla. Florentský malíř Sandro Botticelli na obraze Primavera všechen pohyb soustřeďuje do rozvlněných obrysů lineárně podaných postav. Na obraze Zrození Venuše vytváří první skutečně ženský akt. Jeho současník Perugino namaloval pro Sixtinskou kapli v Římě Krista předávajícího klíče svatému Petrovi. Tato kompozice se vyznačuje sice přísnou perspektivou, která je ale zalita neskutečně zářivým jasem.

V období gotiky byly malovány především obrazy svatých. V renesanci se v malířství nově objevuje žánr portrétů a zájem o krásu krajiny včetně zvířat a rostlin.

Taky u nás vznikají celé soubory rodových portrétů české šlechty, které zdobí chodby a sály paláců a zámků, například Rožmberkové na hradu a zámku v Českém Krumlově, nebo páni z Hradce na hradu a zámku v Jindřichově Hradci.

Jsi 7570. čtenář tohoto článku. Děkujeme.


Reklama zde napořád jen za 80 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup
Jiří Glet
Latest posts by Jiří Glet (see all)
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail