Po mnohaměsíčním zpoždění způsobeném covidem vychází 14. května druhá deska pražských gothicrockových desperátů Cathedral in Flames s názvem Hang Me High & Bury Me Deep. Je k dostání celosvětově na CD i na všech digitálních platformách, speciální vinylová verze ve 3D gatefold obalu vyjde o měsíc později.

Devítka skladeb autorské dvojice Gatsby a Phil Lee Fall se nese v duchu čistokrevného gothic rocku. Je odkojená mateřským mlékem Sisters Of Mercy a Fields Of the Nephilim a hrdě se hlásí k tradicím, nicméně jak zvukem, tak i hudebními nápady pevně stojí ve 21 století.

Zpěváci Phil Lee Fall a Ambra Von Bernstain navrstvili desítky vokálních stop, takže sbory jsou hymnicky monumentální a refrény jsou patřičně klenuté. Hudební aranže využili kombinaci analogových postupů a nejmodernějších technologií s mnohovrstevnatým zvukem včetně samplů a kytarových partů od Billaca DeVille, Mr. Theorodicka i Gatsbyho, který kromě obligátní baskytary nahrál i podstatnou část kytar a kláves.

Hlavní skladatel a producent Gatsby si vyhrál s každým detailem, zvukem kláves i úderem do strun a společně se zvukovým čarodějem Eikem Freese z Chameleon studios (Deep Purple, Helloween, Oomph!, Lord Of The Lost) v Hamburku namíchali křišťálově čistý zvuk, který umožní si desku vychutnat jak audiofilům, tak na malých sluchátkách.

Úvodní hymna Twilight Of The Goths definuje přístup Cathedral In Flames k muzice a gothickému rocku vůbec. Gatsbyho basa duní jako rozzuřený Leviathan a hlasy Phila a Ambry se proplétají v melodickém refrénu: “Love us or hate us, we don’t care. We are the gods!”

Ďábelský smích otevře následující rychlou skladbu Blacktrain, kterou kytarové vyhrávky a riffy doženou až do extatického finále s Philovým agresivním zpěvem.

V zamilované lyrické baladě 1989 zní jen Gatsbyho piano a Philův basbaryton, v samém závěru se ozve i sampl Dona Corleoneho z Kmotra.

Titulní Hang Me High And Bury Me Deep je přepracovaný hit Desperado. Oproti verzi, která se objevila na několika kompilacích po celém světe a bodovala i v německé alternativní hitparádě Deutsche Alternative Charts ji Gatsby přearanžoval a spolu s Eikem smíchal do extended verze. Strojový rytmus a nové monumentální sbory ji natáhly až k osmiminutové hranici.

Druhá strana desky začíná ševelením akustických kytar v jediné starší skladbě. Pomalou píseň z prvního EP Children Of The Blackest Hole kapela znovu nahrála a pojala jako svou poctu The Mission a Led Zeppelin.

Blame It All To The Pain je tradiční gothicrocková jízda s nabitou instrumentací a klenutým refrénem. Philův text se inspiroval příběhem šíleného Dána Madsena, který ve své ponorce zavraždil švédskou novinářku Kim Wallovou.

Pohřební litanie Dia De Los Muertos je prvním songem Cathedral In Flames, kde má hlavní vokál Ambra. Její andělský zpěv skladbu přibližuje až k hájemství vážné hudby. Text je Gatsbyho vzpomínkou na smrt jeho předka v první světové válce.

Drinking In The Car je Gatsbyho pocta Ennio Morriconemu. Ve skladbě zazní i pro gothic rock netypické banjo a Phil vzpomíná na páteční večery, které spolu s Gatsbym prožili v otřískaném bouráku při popíjení laciného vína.

Závěrečná Providence je ledově ostrá, postupně gradující covidová hymna, jejíž refrén ”Connection lost, no signal found, just virus all around ” mrazivě celou desku uzavírá a žene slabší povahy svým gradujícím refrénem až k halucinogennímu zážitku.

Ke všem skladbám postupně vznikají videoklipy, ty pilotní k Blacktrain a Providence se už jako temné ropné skvrny šíří internetem a na Youtube mají jen pár dní po premiéře tisícovky zhlédnutí.

Gatsby: “Na desce jsme strávili posledních 18 měsíců života. Za tu dobu se toho událo spoustu nejen v mém životě, ale i ve světě kolem nás. A název desky přesně vystihuje nejen tyhle momenty, ale podstatu celého alba. Je to o temnotě v duši i kolem nás, zvrácenostech v lidech, ale i o naději a romantice. Přesně tak má gotika vypadat.”

Phil Lee Fall: “Když jsme desku začali chystat, uvědomili jsme si, že žádná skvělá gothicrocková deska v posledních letech nevznikla. Naším cílem bylo takovou natočit. A myslím, že se nám to povedlo. Love us or hate us. We don’t care!”

Sestava:

  • Phil Lee Fall: vokály
  • Gatsby: basová kytara, klávesy, kytary, programování
  • Ambra Von Bernstain: vokály
  • Billac DeVille: kytary
  • Mr. Theorodick: kytary a banjo
  • Antonio Koczwara: klávesy (jako host)

Přehrát:

Jsi 1156. čtenář tohoto článku. Děkujeme.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail