Warning: Undefined array key "a" in /data/web/virtuals/119050/virtual/www/wp-content/plugins/podclankova-inzerce/gateway.php on line 2

Před necelými třemi týdny se mi dostala do rukou čerstvě vydaná e-kniha Osudy válkou změněné od autorky Jitky Závodné. Přestože bývám vůči dílům z posledních let spíše skeptická (vzhledem ke stále častějším vulgárním projevům v kultuře), v případě této knížky tomu bylo zcela jinak. Už samotný název mne zaujal natolik, že jsem se nechala zlákat k tomu, abych obsah tohoto literárního díla prozkoumala podrobněji. A musím říci, že nelituji.

Knížka obsahuje dvanáct povídek propojených tématem druhé světové války. Psát na toto téma není nikdy snadné, možná proto autorka zvolila právě tuto formu. Jednotlivé příběhy jsou psané v ich formě a velká část z nich je psána podle poměrně podobné šablony, v níž se hlavní hrdinka dostává do situace, kdy jí je příběh někým vyprávěn. Situace se samozřejmě obměňují – někdy je hrdinka poslána svým šéfem napsat článek o podivném stavení s dosud neobjasněnou historií, jindy se k příběhu dostane v podstatě shodou okolností například „jen“ díky tomu, že ji během výletu přepadl déšť a ona je ubytována od jednou střechou s pamětnicí. Sympatické je, že často to právě pamětníci sami nebo jejich nejbližší příbuzní těmi, kteří vypráví. V některých povídkách se naopak setkáme s tím, že hlavní hrdinka je sama již pamětnicí a vypráví příběh svým vnoučatům, pravnoučatům nebo třeba úplně neznámé dívce, s níž se setká jednoho večera. Jiné povídky jsou spíše vzpomínkami na dávná setkání v mládí; tichými vzpomínkami, kterými se člověk zaobírá ve smutných chvílích na nemocničním lůžku. Každopádně částečně i díky této pestrosti je knížka dílem, u kterého se člověk určitě nebude nudit.

Co se týče autorčina slohu, velmi oceňuji laskavost a empatii, s jakou shlíží na jednotlivé příběhy. Píše skutečně o osudech změněných válkou a píše o nich tak, že nám protagonisté těchto příběhů budou blízcí. Jako by to byli staří přátelé, s nimiž se po letech setkáváme a posloucháme tiše a napjatě, čím si za ta léta prošli. Tento dojem umocňuje jazyk, který autorka používá. Je bohatý na zdrobněliny, básnická přirovnání a v jistém smyslu i na určité formy personifikace. To vše dodává dílu určité poetické kouzlo. Většina životních příběhů je navíc velmi silná. Jsem přesvědčená, že u některých z nich nezůstane jedno oko suché.

Jediné, co jsem vnímala poměrně negativně, je fakt, že dílo pravděpodobně neprošlo příliš důkladnou korekturou. Místy se vyskytují gramatické a pravopisné chyby, které působí poněkud rušivým dojmem. Pokud by bylo na mně, poradila bych (zvláště s ohledem na to, že se jedná o autorčin debut, který je navíc dobrý a velmi čtivý), aby knížka prošla ještě důkladnější korekturou, nemusela by tak zbytečně získávat u čtenářů případné minusové body.

Celkově bych ale knížku ke čtení určitě doporučila. Zvláště pak čtenářům se zájmem o historii, silné příběhy s tématikou lásky, tajemna a také bolesti.

Autor recenze: Marie Samková

Kniha je k zakoupení na: