Důrazná vládní opatření proti šíření koronaviru týkající se kulturních akcí a shromažďování lidí, způsobují hudebním tvůrcům i jejich úzce spojeným organizačním institucím výrazné ekonomické potíže. Koncerty, festivaly a další předem plánované kulturní události se musely buď zrušit, či v lepším případě alespoň odložit na dobu neurčitou. Dle slov českého skladatele Daniela Bordovského vcházíme do zvláštní doby nutných digitálních hudebních inovací.

„Naprosto rozumím aktuálnímu pobouření ze strany hudebníků, zpěváků či samotných organizátorů. Je to těžké pro nás pro všechny, určitě nechci nynější krizovou situaci, která silně zasáhla a ovlivnila veškeré kulturní dění, žádným způsobem podceňovat. Na druhou stranu si však ale myslím, že již nastal čas zaujmout jiný úhel pohledu, je důležité abychom si přestali stěžovat a místo toho raději zaujali optimističtější postoj a jako tvůrci se virtuálně spojili a začali se vzájemně více podporovat. Využijme volný čas k nahrávání, k produkci a především taky k digitální inovaci naší vlastní dosavadní tvorby.“

Placení poskytovatelé filmových titulů online zvládli pomocí moderních technologií rychle nahradit vyprázdněné kinosály, a podobný přístup je tak dle Daniela potřeba zaujmout i v oblasti hudebního průmyslu. Budoucnost leží v dlouhodobém budování trvalých posluchačů, jež mají okamžitý a přímý přístup k hudbě.

„Ze své vlastní zkušeností vím, že lokálně populární kapely a nezávislí tvůrci v menších městech si většinou vydělávají v průběhu letní sezony pořádáním nárazových koncertů, které se zpravidla konají v místních restauračních zařízeních či lépe přizpůsobených klubech. Současná situace takové události neumožňuje, a tyto kapely se tak nacházejí na hraničním sklonku své vlastní existence. Tím skutečným problémem je ale v mnoha případech spíše nedostatek digitální adaptace odpovídající dvacátému prvnímu století. Tito tvůrci totiž k mému překvapení mnohdy nemají ani profily na základních hudebních streamovacích platformách, jako jsou například Spotify, Apple Music či YouTube. Pro jejich fanoušky je tak v takové situaci vlastně technicky zcela nemožné je jakkoliv podpořit.“

Daniel Bordovský, známý pod svým uměleckým jménem Borrtex, je český skladatel minimalistické hudby, jehož instrumentální skladby se během posledních dvou let objevily hned v několika projektech mezinárodních korporátních značek, jakou jsou například Netflix, HBO Europe, Showtime a další. Na výše zmíněných hudebních streamovacích platformách oslavil Borrtex minulý měsíc významný hudební milník v podobě pokoření magicky vysoké hranice neuvěřitelných 100.000.000 celkových přehrání jeho vlastní autorské tvorby.

„Pakliže se ohlédneme do minulosti, souhlasím, že fyzické nosiče určitě pro jistou skupinu hudebního průmyslu, tedy především pro větší nahrávací společnosti publikující populární hudbu, fungovaly perfektně. Ovšem pro nezávislé tvůrce, kteří měli oblast zájmu třeba v alternativnějších žánrech bývala situace mnohem složitější a jejich možnosti prosazení byly stroze limitovány. Zásadní roli v dnešním světě hraje globalizace, tedy možnost skrze internetové služby zasáhnout i mezinárodní hudební publikum.“

Současná krize nám nabízí skvělou příležitost se zastavit a popřemýšlet o naší budoucnosti. V čem můžeme naši hudební tvorbu posunout dále? Existují možnosti, jak naše skladby prosadit mezi širší publikum? Pojďme využít této situace a pracujme na sobě samotných.

„Dle mého názoru neexistovala vhodnější a příznivější doba pro talentované, mladé nezávislé tvůrce či kapely, kteří mají ambiciózní touhu se sami za sebe prosadit.“

Jsi 194. čtenář tohoto článku. Děkujeme.


Reklama zde napořád jen za 80 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
KKnihy.cz doporučují: