Warning: Undefined array key "a" in /data/web/virtuals/119050/virtual/www/wp-content/plugins/podclankova-inzerce/gateway.php on line 2

Jonas Jonasson se proslavil předchozími dvěma knihami Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel a Analfabetka, která uměla počítat. Obě se staly bestsellerem a obě jsou psané prakticky stejným stylem. Pro autora zajisté velmi složitá situaci při hledání námětu pro další knihu. Jít osvědčenou cestou za osvědčenými čtenáři nebo hledat nové cestičky a pokusit se oslovit nové čtenáře s tím, že z předchozích se jich dost odvrátí? Autor je vydal jsou osvědčenou cestou. Nemyslím si, že jej k tomu vedl pouze komerční potenciál, ale hlavně to, že tento styl vyprávění je autorovi vlastní. Určité srovnání humoru bych si dovolil například s panem Svěrákem, který používá také nenucený a inteligentní humor a od dalšího divadelního představení, knihy či filmu je dopředu očekávaný styl vyprávění.

U předchozích knih vsadil Jonasson na souvislosti svých postav s historickými událostmi, někdy i jejich přímí vliv na ně, u poslední knihy s názvem Zabiják Anders a jeho přátelé (a sem tam nepřítel) vyměnil historické odkazy za odkazy na bibli a církev. Obecně víra v nadpřirozeno dostala v knize docela zabrat. Však samotná hlavní postava farářky, která nevěří v boha, a kde může, tak do jeho existence rýpe fakty a znalosti citátů z bible využívá pouze ve svůj prospěch, je toho zářným příkladem.

Právě díky srovnání s předchozími knihami, sklidila Jonassonova novinka kritiku. Většina kritik se opírá o to, že kniha je oproti svým předchůdcům slabší a nepřináší nic nového. Ano, není to tak ztřeštěné jako analfabetka ani dějepisně zasazené jako stařík. A ano, styl vyprávění a použitý humor je obdobný s předchozími knihami. Jinými slovy, stejný styl, jiný příběh. Co také čekat? Nové čtenáře to Jonassonovi nepřinese, ale nemyslím si, že by stávající měly být zklamáni. Podle mě se vydal autor správnou cestou, když se odlišil dějem a nikoli stylem. A o úsměvné situace nouze není ani ve třetí knize. Nemyslím si, že by Zabiják Anders by nikterak nepovedenou knihou, naopak. Pravda je, že laťku má autor nasazenou vysoko.

PK

Jsi 3514. čtenář tohoto článku. Děkujeme.

Zobrazit formulář pro nákup