Velký audioknižní průzkum 2022 už podeváté zkoumal fenomén audioknih a preference jejich posluchačů.

Loňského ročníku průzkumu se účastnilo celkem 5670 respondentů, díky čemuž si stále drží pozici největšího průzkumu svého druhu u nás i v celé Evropě.

Stoupající popularitě audioknih pomáhá digitální formát

Audioknihy si v našich končinách stále hledají nové fanoušky. Zatímco v zahraničí už je produkce nového titulu v audioknižní podobě samozřejmostí, u nás vychází pouze zlomek nabídky. Ten se ale s každým rokem postupně zvětšuje a s ním se rozšiřuje i žánrové rozložení titulů.

Zatímco před 5 lety ještě primárně vznikaly hlavně mainstreamové detektivky a thrillery, nyní mezi audioknihami najdete velké množství historie, humoru, romantiky, fantasy a v neposlední řadě se rozšiřuje i zastoupení literární klasiky.

K rozšíření fanouškovské základny audioknih přispívá i pohodlí nákupu a poslechu audioknih v podobě formátu mp3 ke stažení. Téměř 70 % audioknižních posluchačů se s mluveným slovem seznámilo právě až po zavedení digitálního downloadu.

Nikdo už nečte? Ale kdepak!

Většina respondentů uvedla, že čte díky poslechu audioknih víc než kdy dříve (51 %). Většina fanoušků (58 %) poslechne jednu až 12 knih ročně. Dalších 23 % lidí si poslechne až 24 knih ročně. A někteří poslouchají audioknihy v úctyhodných objemech – 6 % respondentů uvedlo, že v loňském roce poslechlo více než 49 knih, tedy alespoň jednu knihu týdně.

Uspěchanost doby audioknihám také nahrává – lidé mohou využít jinak ztracený čas během každého dne a zpříjemňovat si jinak nevyužité situace.

Kdy se audioknihy nejvíce poslouchají

Součástí dotazníků je samozřejmě i otázka na to, při jakých činnostech fanoušci audioknihy nejraději poslouchají. Jedna z výhod tohoto formátu totiž spočívá právě ve faktu, že umožňuje čtení ve chvílích, kdy jinak není možné.

A proto asi není překvapením, že na prvních příčkách se drží manuální činnosti. Na první místo se po covidové odmlce vrátilo cestování MHD a řízení – tyto dvě činnosti společně získaly přes 24 % posluchačů. Druhé místo si pevně drží domácí práce, které si pomocí audioknih nejraději zpříjemňuje přes 21 % respondentů.

Lehce překvapující pak ale může být fakt, že někteří posluchači konzumují audioknihy i v klidu doma, kdy by si jinak mohli číst. Přes 13 % z nich jim dává při usínání přednost před knihami tištěnými a navazují tak na dlouhou tradici předčítání před spaním. Dalších téměř 12 % lidí v dotaznících Velkého audioknižního průzkumu uvedlo, že nejraději s audioknihami relaxují doma, aniž by je doprovázeli jinou činností.

Neocenitelná pomůcka pro nečtenáře

Díky audioknihám si ke čtení hledá cestu stále větší množství lidí, kteří například čtení z jakéhokoli důvodu neholdují. Ať už jde o čas, nechuť, nebo i poruchy učení, audioknihy představují cestu, jak se seznámit s textem v jiné a pro mnohé zábavnější formě.

V případě nezkrácených audioknižních zpracování, která mimochodem nejvíce vyhovují i posluchačům (téměř 38 % respondentů poslouchá výhradně nezkrácené audioknihy a dalších 41 % je preferuje před krácenými formami), představují audioknihy plnohodnotnou variantu knih, a tak si získávají oblibu i mezi studenty a maturanty.

Kompletní výsledky Velkého audioknižního průzkumu 2022 najdete na https://go.audiolibrix.com/audioknizni-pruzkum-2022-cs

O průzkumu

Velký audioknižní průzkum, který každoročně pořádá společnost Audiolibrix, si klade za úkol zmapovat jak audioknižní trh, tak návyky samotných posluchačů. 9. ročníku se zúčastnilo 5670 respondentů, čímž si drží pozici největšího audioknižního průzkumu jak u nás, tak v celé Evropě.

O společnosti Audiolibrix

Audiolibrix je jedním z největších digitálních distributorů audioknih, který provozuje stejnojmenný e-shop s možností výhodného předplatného a komplexním věrnostním programem. Velký audioknižní průzkum realizuje již od roku 2014.

Jsi 716. čtenář tohoto článku. Děkujeme.


Reklama zde napořád jen za 80 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail