Budoucnost české ekonomiky spočívá ve využívání příležitostí v oblastech s vysokou přidanou hodnotou. Kulturní a kreativní průmysly spojují konkurenceschopnost a identitu České republiky. Ať už se jedná o architekturu, design, kulturní dědictví, tradiční česká řemesla, či podporu vývoje počítačových her a nejmodernějších technologií, tato odvětví akcentují především člověka a lidský talent ve své jedinečnosti.

Dne 28. 11. 2019 proběhla v prostorách Uměleckoprůmyslového musea konference Power of Culture, která uvedla blížící se představení Strategie rozvoje a podpory kulturních a kreativních průmyslů. Předcházel ji také důležitý akt. Ministr kultury Lubomír Zaorálek a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček ve středu 27. 11. 2019 na Ministerstvu kultury podepsali Memorandum o spolupráci mezi oběma ministerstvy při tvorbě a implementaci této strategie. Následně vznikne také pracovní skupina složená ze zástupců Ministerstva kultury a Ministerstva průmyslu a obchodu.

„Čím dál tím víc se setkávám s tím, že kultura začíná hýbat businessem,“ řekl při zahájení konference vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu ČR Karel Havlíček.

„Základ našeho bohatství jsou samotní lidé a naše kreativita,“ dodal státní tajemník Ministerstva kultury Zdeněk Novák.

Na konferenci dále zazněly potřebné příklady dobré praxe jako je kulturní revitalizace oblasti Dolní oblasti Vítkovice v Ostravě, práce se silnou značnou českého skla Crystal Valley v severních Čechách či představení konceptu kreativního vzdělávaní od Asociace malých inovativních škol. Setkání odborné veřejnosti v Uměleckoprůmyslovém museu tak bylo pomyslným začátkem mnoha nových pozitivních spoluprací a nové etapy českých kulturních a kreativních průmyslů.

„Průmysl není jen továrna s hořícím komínem,“ dodal k tématu Martin Wichterle ze Svazu průmyslu a dopravy, majitel Wikov Group, sklárny Rückl a sklárny Bomma.

Kulturní a kreativní průmysly představují významný sektor ekonomiky s vysokým potenciálem. Zvýšení konkurenceschopnosti ekonomiky České republiky pomocí kulturních a kreativních průmyslů je proto rovněž zastřešujícím cílem celé Strategie rozvoje a podpory kulturních a kreativních průmyslů ČR. Ministerstvo kultury řídí tento projekt od května 2018 a zapojeny do něj byly klíčové národní a oborové svazy, asociace, krajské úřady, univerzity, neziskový sektor, podniky i jednotliví tvůrci či experti.

Mezi základní cíle strategie patří inovace kreativitou, talent lidí, podpora image České republiky jako země kreativity a inovací a nastavení systému řízení kulturních a kreativních průmyslů. Zásadní je také komunikace a šíření know-how v oblasti nástrojů podpory jako jsou kreativní vouchery, spolupráce s regionálními inovačními centry či například využívání zázemí typu kreativních center či dílen. Strategie bude v první polovině roku 2020 předložena vládě.

„Pojďme ještě dále. Propojme technologie, prostředky, finance, schopnosti a zkusme vytvořit něco dalšího. Buďme kreativnější než všichni kreativci,“ řekla na konferenci poslankyně Evropského parlamentu Martina Dlabajová.

Jsi 33. čtenář tohoto článku. Děkujeme.


Reklama zde napořád jen za 75 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
Doporučujeme: