Warning: Undefined array key "a" in /data/web/virtuals/119050/virtual/www/wp-content/plugins/podclankova-inzerce/gateway.php on line 2

Malý, nenápadný symbol podobný čtverečku, který však každý den hýbe světem internetu i mimo něj. Se širším rozmachem sociálních sítí se hashtag stal důležitou součástí dnešní společnosti. Neexistuje snad nikdo, kdo by alespoň někdy neslyšel o symbolu „#“, který, jak říká Oxfordský slovník, pomáhá lidem nalézt obsah související s konkrétním klíčovým slovem nebo tématem. Přesto ještě před několika lety tento symbol byl spíše známý pro jeho použití na klávesnicích analogových telefonů.

Původ hashtagu je předmětem zkoumání pro mnoho publicistů, blogerů a lidí, kteří se zajímají o vývoj společnosti obecně. Vědci předpokládají, že samotný původ využití symbolu # v technologii byl zahájen společností Bell Laboratories, jejíž zaměstnanci zjistili během průzkumu zákazníků, že tento symbol byl už znám uživatelům psacích strojů a zdálo se, že je vhodný pro použití i na tehdy inovativním tlačítkovém telefonu společnosti. Později s rozšířením počítačů se používal hashtag v syntaxi programovacích jazyků jako je C a v chatovacích sítích IRC, které zažívaly vrchol popularity přibližně koncem osmdesátých let. Je také zajímavé upozornit na to, že hashtag byl dříve nazýván „symbolem pro číslo“.

Současný původ hashtagu se připisuje Chrisu Messinovi, který v roce 2007 představil toto označení jako nástroj pro seskupování témat na Twitteru (ten byl v té době považován spíše za platformu pro podivíny než běžnou sociální síť, jak ji známe dnes). Masové používání tohoto symbolu se odehrálo během rozsáhlých požárů v roce 2007 v oblasti San Diega.

Aktuálně je hashtag přijímán na sociálních sítích jako Twitter, Instagram, Facebook a dalších platformách jako nástroj pro seskupování obsahu a obvykle nebývá moderován či regulován. Symbol # je obvykle následován klíčovým slovem nebo sadou klíčových slov, která charakterizují dané téma. Je také důležité uvést, že mnoho uživatelů sociálních médií není obeznámeno se základní funkcí hashtagu a snaží se psát příliš mnoho klíčových slov, což popírá jeho původní funkci, aby sloužil k přesnému popisu, o čem je daný příspěvek.

Kromě toho hashtag hraje důležitou roli při mnoha společenských akcích a setkáních, které vyžadují okamžitou pozornost nebo mají být rozšířeny mezi veřejnost. Typicky to lze pozorovat při událostech souvisejících s politikou nebo demonstracích, během konferencí o různých tématech nebo v případě virálních témat. Toho také využívá mnoho komerčních společností, které se chtějí svézt na uživatelské popularitě tohoto symbolu a chtějí jej zařadit do komunikačního mixu. Příkladem využití může být situace, kdy v reklamě v tištěném časopise firma požádá čtenáře, aby používali jistý hashtag při sdílení obsahu online. Dále se  hashtag používá pro spotřebitelské soutěže, kdy jsou uživatelé požádáni, aby např. nahráli fotografii, na které drží výrobek dané firmy a umístili ji na internet s konkrétním hashtagem.

Obecně lze říci, že hashtag dnes slouží k tvorbě komunit okolo určitých témat. Díky této malé značce může každý jedinec dát najevo svůj názor, který si mohou (ale nemusí) prohlédnout další uživatelé internetu. Možná právě tato svobodná možnost volby přidává tomuto symbolu na popularitě. Důležité je však na prezentovaná témata vždy nahlížet kritickým pohledem a utvořit si vlastní názor.

Jsi 1864. čtenář tohoto článku. Děkujeme.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail