Bohumil Bimba Konečný: milovaný, avšak zpola zapomenutý
Warning: Undefined array key "a" in /data/web/virtuals/119050/virtual/www/wp-content/plugins/podclankova-inzerce/gateway.php on line 2
Tento muž se narodil 19. dubna 1918 v Plzni, do rodiny stavbyvedoucího, který po určitý čas působil v Itálii, kde v Alpách pracoval na stavbě televizní stanice. Jako dítě vypadal Bohumil Konečný téměř jako dívka a z toho také vznikla jeho přezdívka Bimba, jež v italštině znamená malý. Bohumil Konečný ji přijal za vlastní a v pozdějších letech takto podepisoval svá umělecká díla.
Jeho výtvarný talent byl patrný již od jeho nejmladších let, kdy se věnoval především kresbě zvířat a zvláště pak koní. Studium zahájil v Plzni. Navštěvoval Obecnou školu v Tylově ulici, kde byl jedním z jeho spolužáků i Miroslav Horníček. Později studoval II. českou státní reálku na Mikulášském náměstí. Zde způsobil nemalý rozruch karikaturou učitelského sboru, která mu vynesla zhoršenou známku z chování. V maturitním ročníku vytvořil pro svoji třídu karikaturní tablo, díky kterému jej oslovili redaktoři Českého slova a nabídli mu spolupráci.
Po složení maturitní zkoušky studoval Bohumil Konečný v Praze na Vysokém učení technickém, stále se však věnoval kreslení. Seznámil se s Janem Drdou, který stál za tím, že Konečný začal spolupracovat s časopisem Ahoj, kde ilustroval povídky. Nakonec Konečný své studium v roce 1938 předčasně ukončil. Byl však přijat ke studiu na Akademii výtvarných umění v Praze.
V roce 1944 se oženil se svojí přítelkyní Evou, která studovala medicínu. V roce 1952 se jim pak narodila dcera Eva, pro kterou Bohumil Konečný vytvořil pohádkový komiks, aby jí zpříjemnil pobyt v nemocnici.
Co se týče umělecké práce Bohumila Konečného, přispíval tento zejména do novin a časopisů, ilustroval však i odbornou literaturu a nezanevřel ani na karikatury. Jeho styl byl velmi populární a Konečný se tak stal vyhledávaným autorem. Přispíval tak do časopisů jako bylo Ahoj, Hvězda, Mladý hlasatel či Vpřed a Rozruch. Ilustroval knihy Pes Matyáš a opička Brunhilda, Modrooký Caballero či Cirkusák Vincek.
Jeho největším vzorem byl malíř a ilustrátor Zdeněk Burian a lze říci, že styl těchto dvou umělců je do jisté míry podobný. Spolupracoval také s významným autorem Jaroslavem Foglarem. Pro něj vytvořil celou řadu ilustrací, přestože Foglar byl velmi náročný objednavatel a nedělalo mu problém vrátit kresby, které neodpovídaly jeho představám. Dodnes se proto dochovalo množství jejich dopisů. Konečného ilustrace dnes můžeme najít v mnoha Foglarových knihách.
V roce 1941 začal pracovat v propagačním oddělení Baťových závodů. Jeho úkolem zde bylo navrhovat plakáty, letáky a reklamy a připravoval i časopis Malé noviny, který závody vydávaly. Vydržel zde dva roky, poté se vrátil do rodné Plzně. Po válce spolupracoval s nakladatelstvím Práce a tehdy také vzniklo jedno z jeho nejpopulárnějších děl, kterým byl komiks Zuzanka a její svět, který vycházel v časopise Květen. Protože měl Bohumil Konečný přátele i v cizině, přispíval krátce do časopisu Wide World.
S příchodem komunismu doléhá na Konečného také finanční tlak a po nějaký čas je nucen tvořit propagandistické plakáty zobrazující dělníky s vlajkami. Vytváří však také prospekty, jež propagují československé výrobky za hranicemi – zachytil tak např. plzeňské pivo či Baťovy boty, bižuterii nebo zápalky.
Bohumil Konečný je spojen také se jménem Petra Sadeckého, který byl zprvu jeho velkým obdivovatelem. V pozdějších letech však Sadecký emigroval a odvezl si s sebou komiksové ilustrace, jejichž autory byly Bohumil Konečný a Zdeněk Burian (a ještě několik méně známých autorů). Ty pak Konečný vydává za své a dokonce mu pod pseudonymem Paul Drake vychází i kniha. Celá věc byla nakonec odhalena a nahlášena policii.
Mezi materiálem byl také komiks superhdinky Amazony, který měl z rozhodnutí policie Sadecký Konečnému vrátit. To se však nestalo, Sadecký materiál přepracoval a zhotovil z něj knihu Octobriana, která je o hrdince s rudou hvězdou na čele, jež je ochránkyní utlačovaných. Na podvod se pochopitelně opět přišlo, protože v jednom z příběhů zapomněl Sadecký pozměnit jméno hrdinky. Zdeněk Burian i Bohuslav Konečný byli pochopitelně šokováni, nicméně celá situace pro ně měla velmi negativní dopad, protože je vyslýchala policie a přišli tak o mnoho potencionálních nabídek k práci.
Tato aféra Bohumila Konečného velmi zasáhla a až do konce svého života se s ní nedokázal vyrovnat. Jeho aktivita je na útlumu, stále však přispívá do mnoha časopisů. Jeho ilustrace jej nakonec přežily, vycházely v knihách i poté, co Konečný 14. ledna 1990 umírá.
Jeho tvorba však stále žije, protože jeho ilustrace můžeme najít v celé řadě knih. Ovlivnil také několik umělců z nastupující generace, z nichž nejvýznamnější si pravděpodobně Kája Saudek. Ten na jeho adresu řekl: „Konečný, to byl člověk, který uměl v roce třicet sedm nebo třicet osm to, co dnes v Americe umí sotva pár desítek malířů. Byl neporovnatelný s čímkoli. Tento Bohumil Konečný, zcela zapomenut a za života neuznán, byl absolutní génius, který už jen tak nebude. To, co umím, mě naučil on.“
Jsi 3147. čtenář tohoto článku. Děkujeme.
- Budova bývalého dominikánského kláštera v Plzni - 8.11.2016
- Okoř: hrad, jako žádný ze sta - 8.11.2016
- RECENZE: Eliška Přemyslovna: královna česká – Božena Kopičková - 17.5.2016
Napsat komentář